1. Allmän information
Nordic Baskertball co. Nordiska butiker ApS
CVR-nummer: 43389556
Grimstrupvej 153B, 4700 Næstved, Danmark
info@nordicbasketball.com
Etableringsår: 2016
2. Betalningsvillkor
1) Vi tar inte ut några kortavgifter.
2) Beloppet debiteras ditt kort först när varan skickas.
3) Myndigheter kan betala via EAN-betalning
3. Leverans
Du kan välja vilket fraktbolag du vill skicka ditt paket med. Vi skickar med GLS och PostNord.
Alla GLS-paket som beställs före kl. 12.00 skickas samma dag.
Alla PostNord-paket som beställs före kl. 15.00 skickas samma dag.
Stora försändelser som t.ex. basketkorgar skickas vanligtvis med Freightman till din adress. Det spelar alltså ingen roll vilket fraktsätt du väljer.
90% av alla paket kommer fram nästa arbetsdag.
4. Om du ångrar ditt köp (ångerrätt)
Du har 30 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.
Ångerfristen löper ut 30 dagar efter den dag då du;
a) har tagit emot din vara
b) tar den sista varan i fysisk besittning vid avtal om flera olika varor som beställts i en order och levereras individuellt
c) tar det sista partiet eller den sista delen i fysisk besittning när det gäller ett avtal om leverans av en vara som består av flera partier eller delar
Du måste meddela oss inom 30 dagar från mottagandet att du vill häva ditt köp. Du meddelar oss via vårt returcenter.
Du kan inte häva köpet genom att helt enkelt vägra ta emot varan utan att meddela oss detta i god tid.
Hävning av del av köp
Om du har köpt flera varor från oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de köptes i en order.
Observera att du inte kommer att få någon återbetalning av fraktkostnaderna om du ångrar en del av ditt köp.
5. Returer
Du måste returnera din beställning till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du måste bära de direkta kostnaderna för att returnera varorna.
När du returnerar varor är du ansvarig för att se till att varorna är förpackade på ett säkert sätt.Du bär risken för varan från och med leveranstidpunkten.
Om du vill returnera en vara kan du beställa en returetikett på vårt Returcenter.
Du kan byta en vara i upp till 30 dagar efter inköpsdatum. Varan får provas, men måste också vara förpackad som den var när du fick den och får inte vara i skadat skick.
Varans skick när du returnerar den
Du ansvarar för eventuell försämring av varans värde på grund av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Med andra ord - du kan prova varan på samma sätt som om du hade provat den i en fysisk butik.
Om varan har testats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som begagnad, vilket innebär att du vid hävning av köpet endast får tillbaka en del eller inget av köpesumman, beroende på varans kommersiella värde.
Varan får inte ha några tecken på användning om du vill vara säker på att få full återbetalning. Detta innebär att varan måste returneras i sin originalförpackning och att kläder måste returneras med taggar.
För att få full återbetalning måste du göra samma sak som du skulle göra i en fysisk butik. Du kan testa varan, men inte använda den.
Återbetalning av köpesumman
Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp som du har betalat till oss. Vid eventuell värdeminskning som du är ansvarig för kommer denna att dras av från köpeskillingen.
Om du utnyttjar din ångerrätt kommer vi att återbetala alla betalningar från dig, inklusive leveranskostnader (men inte ytterligare kostnader till följd av ditt eget val av en annan leveransmetod än den billigaste formen av standardleverans som erbjuds av oss), utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från den dag då vi har mottagit meddelande om ditt beslut att frånträda detta avtal.
Vi kommer att göra en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har kommit överens om något annat.
Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka varorna, såvida du inte har lämnat bevis på att du har returnerat varorna vid den tidpunkten.
Vad behöver jag skicka tillbaka?
Du måste bifoga en kopia av orderbekräftelsen. Vänligen observera! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott.
6. Om det är något fel på varan (reklamationsrätt)
Den danska köplagens regler om fel och brister gäller vid köp av varor.
När du handlar på NordicBasketball.com har du 24 månaders reklamationsrätt. Det innebär att du som huvudregel kan få varan reparerad, utbytt, återbetald eller nedsatt i pris, beroende på den specifika situationen.
Naturligtvis är det ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller annat skadligt beteende.
Du måste skicka ett e-postmeddelande till info@nordicbasketball.com med en noggrann beskrivning av problemet, samt ditt ordernummer och bilder på defekten. Vi kommer sedan att avgöra om vi behöver få varan skickad till oss så att vi kan kontrollera den.
Hur snabbt måste jag reklamera?
Du måste reklamera inom "skälig tid" efter det att du har upptäckt felet på varan. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckte felet kommer reklamationen alltid att anses ha skett i rätt tid.
Vi återbetalar rimliga fraktkostnader
Om reklamationen är befogad återbetalar vi naturligtvis dina (skäliga) fraktkostnader.
Varan skickas till:
Grimstrupvej 153B, 4700 Næstved, Danmark.
När du returnerar varan, vänligen ange vad problemet är så detaljerat som möjligt.
Vänligen observera! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller liknande.
Kom ihåg att varan alltid måste returneras i korrekt förpackning, och kom ihåg att få ett avsändningskvitto så att vi kan återbetala dina fraktkostnader.
7. Paket som inte hämtats ut
Om du inte hämtar ut ditt paket inom utsatt tid kommer det automatiskt att returneras till oss. Vi får höga fraktkostnader om paketet returneras oavhämtat, och därför dras 149 kr. av.
Om du fortfarande vill ha varan måste du göra en ny beställning.
8. Rätt till reklamation
Om du som konsument vill klaga på ditt köp, vänligen kontakta oss på info@nordicbasketball.com Om vi inte lyckas hitta en lösning, kan du skicka en reklamation till:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
https://naevneneshus.dk/
För att kunna reklamera ska den vara eller tjänst som du vill reklamera ha kostat minst 1 110 DKK och högst 100 000 DKK. För reklamationer av kläder och skor gäller dock att priset ska ha varit minst 720 DKK. Det kostar en avgift att få klagomålet behandlat.
Om du är bosatt i ett annat EU-land än Danmark kan du klaga till Europeiska kommissionens onlineklagomålsportal här - http://ec.europa.eu/odr
Villkoren uppdaterades senast den 10-02-2023
9. Personuppgiftspolicy
Vi behöver följande information när du handlar hos oss:
Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
Vi registrerar och lämnar ut de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera produkten till dig.
Personuppgifterna registreras hos Nordic Shops ApS och lagras i fem år, varefter uppgifterna raderas.
Vi samarbetar också med ett antal andra företag som lagrar och behandlar data. Dessa företag behandlar endast uppgifter för vår räkning och får inte använda dem för egna ändamål.
Vi samarbetar endast med personuppgiftsbiträden inom EU eller i länder som kan erbjuda ett adekvat skydd för dina uppgifter.
Den personuppgiftsansvarige för Nordic Basketball är Nordic Shops ApS.
Du har rätt att få veta vilka uppgifter vi behandlar om dig. Om du anser att informationen är felaktig har du rätt att få den korrigerad. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du begär det. Till exempel om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för det syfte för vilket vi behöver dem. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen. Du kan skriva till oss på: info@nordicbasketball.com
10. Standardformulär för avbokning
(Denna blankett ska endast fyllas i och returneras om ångerrätten utövas)
Till:
Nordisk basket
Grimstrupvej 153B
4700 Næstved
info@nordicbasketball.com
Jag meddelar härmed att jag vill utöva min ångerrätt i samband med mitt köpeavtal för följande varor/tjänster:
__________________________________________________________________________________
Beställd den: _______________________________ Mottagen den: _______________________________
Konsumentens namn: ______________________________________________________________________
Forbrugerens adresse: ___________________________________________________________________
Konsumentens underskrift: _________________________________________ Datum: _________________
(endast om innehållet i formuläret kommuniceras på papper)